fredag 4 april 2014

Bryr vi oss om vad vi äter?

Vi börjar bli mer och mer medvetna om vad råvarorna innehåller, och hur de är odlade eller uppfödda.
Men hur långt kan vi sträcka oss för att få allt det vi vill ha?
De flesta säger utåt att det är klart det ska va svenskt och ekologiskt men sen kommer det där köttet från danmark på extrapris för ynka 50kr/kg. Där står vi i affären och vet inte hur vi ska göra.
Jag är absolut ingen expert på området men man har ju sett massproduktionen och läst om hur illa djuren far. Ja men den är ju död nu och slipper lida kanske du tänker? Fast nej! För länge vi fortsätter köpa det här köttet utsätter vi inte bara våra kroppar, som för övrigt blir mer och mer känsliga, för en massa skit! Plus att sålänge vi köper det här köttet så bidrar vi till att grisarna som faktiskt står där just nu kommer att bytas ut mot nya grisar!

Jag själv har det lite tajt ekonomiskt och har kanske inte alltid råd att köpa ett ekologiskt svenskt kött för 299kr/kg (som faktiskt är ett aktuellt pris jag såg igår!) Men hur många kronor dyrare blir det att köpa bättre kött egentligen? Jag hade tänkt undersöka saken närmre på min ort men har inte hunnit med det än men jag vet på ett ungefär vad det kostar.
Så, min poäng, vi kan faktiskt göra skillnad! men vi måste hjälpas åt, var och en.
Har kikat runt lite på olika sidor och tänkte prova beställa från upplandsbonden. Ekologiskt OCH lokalt!!
Med en enkel genomsnittsräkning blev priset ut till kund ca 130kr/kg!!  Lite annat än 299kr/kg.
Helt klart värt det och jag trodde faktiskt det skulle vara dyrare!

Kan säga att jag var på Coop igår och där hade de satt ner priset på danish crown pga kort datum! Tänker att det är en bra sak ;)

Läste en artikel gällande svenskt kött som fick mig att bestämma mig för att bli svegeterian och där stod det även att vi inte bara skulle trycka på att butikerna ska ta in svenskt och gärna lokalt kött, hur är det med restaurangerna, skolorna och äldreboenden??

Det är VI som kan göra skillnad. Vi kan kräva det bästa och jag ser ingen anledning till att man ska nöja sig med råvaror som gör oss sjuka i längden, som gör oss allergiska mot allt och resistenta mot mediciner!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar